Klanten wegwijs maken op de virtuele arbeidsmarkt

Klanten wegwijs maken op de virtuele arbeidsmarkt

Voor wie op zoek is naar (ander) werk is er de laatste jaren veel veranderd. Mede door Corona hebben online solliciteren, online banenmarkten en virtuele beurzen een enorme vlucht genomen. Dat dit best lastig is voor wie niet zo digitaal vaardig is, merkten ze ook bij de Stichting Sociale Teams Borger-Odoorn. Accountmanager Marleen Kenkhuis vertelt hoe zij hierop zijn ingesprongen.

Marleen: “Wij merkten dat de online banenmarkten en de virtuele banenbeurs voor meerdere klanten in de praktijk erg lastig blijkt. Ze gaven aan dat systemen niet altijd goed werken, dat sommige zaken nog nieuw zijn en dat ze behoefte hadden aan meer persoonlijke ondersteuning hierbij. Dit was voor ons reden om een brede sollicitatie bijeenkomst op te zetten. Deze live bijeenkomsten in kleine groepen van 5 tot maximaal 8 deelnemers hebben we het afgelopen najaar een aantal keer georganiseerd.

Vanuit het Sociaal Team zijn een aantal regisseurs en de accountmanager bij de bijeenkomst aanwezig. We starten altijd met een voorstelrondje. Daarna laten we de online banenmarkt en de virtuele banenbeurs zien op een groot scherm. Stap voor stap lopen we alles bij langs en geven we hier uitleg over. Na de uitleg gaan de deelnemers tijdens de bijeenkomst direct zelf aan de slag. Zowel met de online banenmarkt en het solliciteren in het algemeen. Niet iedereen heeft een LinkedIn profiel. We helpen dan mee om een account aan te maken en samen met de klant bellen we met een werkgever tijdens de banenmarkt.

Om het aanbod aan werk toe te lichten is er bij de bijeenkomst ook iemand van een uitzendbureau aanwezig. Zij geven tips en trics over solliciteren. We nodigen een uitzendbureau uit dat aansluit bij het soort werk en de branches waarin de kandidaten werk zoeken. Ze kunnen dan gelijk een speeddate hebben met het uitzendbureau. Dit heeft al mooie resultaten opgeleverd. Na de bijeenkomsten die zijn geweest hadden 3 klanten binnen 2 tot 4 weken al een baan gevonden.
De bijeenkomsten geven de klanten meer inzicht in de mogelijkheden en kansen die er voor ze zijn. Een aantal vertelde dat ze altijd het gevoel hadden dat er door hun leeftijd en/of het ontbreken van werkervaring maar weinig werk voor ze was. Daarbij werden ze vaak afgewezen wat dit gevoel ook nog eens bevestigde.
Er is een groot aanbod in werk. Door de toelichting hierop door het uitzendbureau wordt duidelijk dat de huidige arbeidsmarkt (en krapte) voor iedereen juist veel kansen kan bieden!  Wij hebben gezien en ervaren dat deze persoonlijke benadering en herhaling heel goed werkt voor klanten die het huidige solliciteren erg lastig vinden en/of een zetje in de rug nodig zijn.”

Meer weten?
Ben je geïnspireerd en wil je meer weten over de opzet van deze bijeenkomsten? Neem dan vooral eens contact op met Marleen!

Meer nieuws

Culturele Vrijheidsweken Veen & Zand

Op zaterdag 30 april gaan de culturele vrijheidsweken Veen & Zand van start. Een twee weken lang programma met uiteenlopende culturele activiteiten in de dorpen Exloo, Valthermond en 2e Exloërmond.…
Menu